Als jij ergens naar toe gaat, laat je dan een eerste indruk achter of een afdruk?
Wat ik daar mee bedoel is, ben je je bewust dat waar je komt, mensen een beeld van je vormen en je wellicht in een hokje plaatsen.
Dit gebeurt onbewust. Je wordt op basis van je buitenkant, zoals je kleding, houding, stem en lichaamstaal, beoordeeld.
Bewustzijn van je buitenkant – je imago -, is bewustzijn van je boodschap. Met het juiste imago kun je je acceptatie en daarmee je effectiviteit in je (werk) omgeving op een eenvoudige, maar doeltreffende manier vergroten. Tenzij je dat niet wilt, lees dan vooral niet verder.
Fijn dat je verder leest en weet dat je toch wel in een hokje wordt geplaatst. Je kunt er dan beter zelf voor zorgen dat je in het juiste hokje wordt geplaatst.
Het is daarom van belang om je bewust te zijn van hoe je overkomt op anderen en hoe je je eerste indruk kunt beïnvloeden.
Als je kijkt naar de drie communicatieniveaus: verbaal (wat je zegt), vocaal (hoe je het zegt) en visueel (lichaamstaal), en realiseert dat visueel 55% van de communicatie tussen mensen in beslag neemt, impliceert dit dat we een oordeel vormen op basis van hoe iemand eruit ziet.
Beoordeeld worden op je kwaliteiten is wat menigeen wil, maar is niet voldoende, want in je omgeving beschikken andere mensen ook over de benodigde kwaliteiten. Wat is dan jou toegevoegde waarde en waarom moeten ze jou nemen voor de baan, de klus of presentatie? Met je imago kun je zichtbaar maken wie je werkelijk bent en welke kwaliteiten je in huis hebt.
Dus laat het zien en zet niet alleen maar afdrukken als je ergens bent!
Hoe je het aanpakt?
– ga uit van je eigen overtuigingen en kwaliteiten
– ga na of je eigen zelfbeeld overeenkomt met het beeld dat anderen van je hebben
Een hulpmiddel hierbij kan een imagocheck zijn. Bepaal je persoonlijke kenmerken die het meest op jou van toepassing zijn, zoals bijvoorbeeld creatief, rustig, toegankelijk. Wees hierin wel kritisch naar jezelf toe en benoem zowel je sterke als zwakke punten. Hou het bij max. 7 voor de overzichtelijkheid.
De persoonlijke kenmerken die je hebt opgeschreven, staan voor jouw persoonlijkheid. Dit is wie jij bent en vaak wil je ook zo gezien worden door je omgeving. Maar ziet jouw omgeving je ook zo? Dit is interessant om te onderzoeken.
Vraag zoveel mogelijk verschillende mensen, denk hierbij aan vrienden, collega’s, leidinggevende, sportmaatjes, opdrachtgevers etc. Omdat iedereen je uit een ander perspectief ziet, ontvang je een interessant beeld. Laat ze lekker zoveel mogelijk kenmerken opschrijven en vergelijk het met je eigen kenmerken die je hebt opgeschreven.
Komen er kenmerken overeen? Ontbreken er nog kenmerken die je wel had verwacht? Staan er kenmerken genoemd waar je niet zo blij van wordt?
Je hebt nu wel een duidelijk beeld gekregen van je imago en hoe anderen je zien. Dit was je doel met de imagocheck. Je kunt je buitenkant nu gaan aanpassen aan wat je wilt uitstralen – je gewenste imago – passend bij je persoonlijkheid en gaan voor de juiste eerste indruk! Heel veel succes.
Met kleurrijke groeten,
Annie van der Werf
ANders door Kleur
Recente reacties